PERGI JAHANAM DENGAN ISRAEL.

YA ALLAH ...ENGKAU HANCURKANLAH ISRAEL.

Gambar hari Ini

Gambar hari Ini
Seloka Kedah

Solat.

Solat.
Sembahyanglah Kamu, Sebelum Kamu di Sembahyangkan

PALESTINE

PALESTINE
Ya ALLAH selamatkanlah bumi Palestin dan juga saudara seagama kami di sana....Amin.

Wednesday 21 May 2008

Kuliah Maghrib ( Tafsir Pimpinan Ar-Rahman )

Tempat : Masjid Tengku Sulaiman, ketari, bentong
Masa : Selepas Solat Magrib
Penyampai : Ustaz Aris Hazlan ( SK Sulaiman )
Surah : Surah A-LI'IMRAAN
Ayat : Ayat 121 - 129.


Ringkasan Kuliah.

Ayat 121 hingga 129 ini membicarakan tentang Peristiwa Peperangan Uhud.Peperangan Uhud berlaku disebabkab oleh sifat dendam golongan kafir quraisy terhadap orang islam. Orang kafir quraisy ingin membalas dendam di atas kekalahan mereka dalam Peperangan Badar.
Orang kafir mempunyai kekuatan tentera seramai 3000 orang manakala di pihak tentera muslimin seramai 1000. Namun di pertengahan jalan seramai 300 orang munafik telah menarik diri dari menyertai Rasulullah, mereka ini di bawah pimpinan bapa munafik Abdullah bin ubay. Peperangan ini berlaku di luar Kota Madinah setelah rasulullah bersetuju dengan cadangan beberapa sahabat agar keluar berperang di luar kota.

Wasiat Rasulullah.

Kaum Muslimin berangkat menuju ke medan pertempuran sehingga mereka tiba di hujung gunung Uhud, dan menduduki puncak gunung tersebut. Nabi berkata kepada mereka :"Tidak ada seseorang pun yang memulai peperangan, sebelum aku memerintahkannya untuk berperang ."
Nabi mempersiapkan satu pasukan memanah yang terdiri daripada 50 orang aggota diketuai oleh Abdullah bin Jubair. Mereka diperintahkan oleh rasulullah agar tidak meninggalkan puncak bukit itu, sama ada kaum muslimin mencapai kemenagan atau kekalahan.

Kemenangan Seketika.

Peperangan Uhud berlaku dengan hebat sekali, tentera muslimin berjaya membuatkan tentera kafir kacau bilau. Setiap kali mereka cuba untuk merempuh benteng tentera muslimin mereka akan dihujani dengan panahan dari pasukan memanah. Kaum musyirikin merasa takut dan gementar lalu mereka lari meninggalkan medan peperangan sambil meninggalkan harta mereka. kaum muslimin mengejar mereka sambil mengumpul harta-harta yang ditinggalkan.

Kekalahan selepas Kemenangan.

Pasukan memanah yang ditugaskan oleh rasulullah mulai terpengaruh dengan harta rampasan perang. mereka berniat untuk meninggalkan bukit itu. Abdullah bin Jubair mengingatkan mereka tentang pesanan rasulullah namun mereka ingkar dan meninggalkan bukit tersebut untuk mengumpul harta rampasan perang. Keadaan ini disedari oleh tentera kafir yang diketuai oleh Khalid al Walid. Khalid telah mengambil kesempatan ini untuk menyerang bukit itu dan membunuh semua tentera islam yang masih berkawal di situ. kaum musyrikin memukul dan menyerang tentera islam dari belakang. Ini menyebabkan tentera muslimin kacau bilau dan ada beberapa sahabat lari meninggalkan medan perang.

Akhirnya setelah peperangan tamat, tentera muslimin mengkebumikan tentera islam yang gugur syahid iaitu seramai 70 orang.Antara para syuhadah uhud ialah Saidina Hamzah, Mush'ab bin Umair, Hanzhalah bin abu Amir, Amru bin al-Jamuh dan anaknya Khallad bin Amru. Rasulullah merasa sedih dengan apa yang menimpa umat islam,apatah lagi melihat mayat bapa saudaranya yang menyayat hati.


Antara Pengajaran Dari Peristiwa Peperangan Uhud.

1) Patuh dan taat kepada perintah Allah dan RasulNya.
2) Sikap bermusyawarah dalam setiap urusan.
3) Golongan Munafik memperlihatkan sikap sebenar mereka.Berhati-hati dengan golong munafik.
4) Perjuangan para sahabat untuk menebarkan ajaran islam.
5) Para sahabat sanggup menggadaikan nyawa masing-masing untuk mempertahankan rasulullah.



Medan Uhud,tempat berlangsungnya peperangan uhud. Di atas bukit inilah rasulullah menempatkan 50 orang pasukan memanah.




Makam syuhada Uhud, di sinilah bersemadinya jasad 70 tentera islam yang gugur syahid semasa peperangan uhud. Alfatihah.....

0 comments: